نه تنها از حقوق مرد، زیبا سازی و چهره پردازی و تزیین ست. بلكه باید زمینه تمكّن همسر خویش را آماده نماید. و وقتیبحث از حقوق شبانه، مخفیانه، و خلوت زن و شوهر می شود؛ حیاء اجازه باز نمودن آن رانمی دهد. ولی از جهتی نقل آن احساس می گردد. زیرا قسمتی از اختلافات، بخاطر اهمیتندادنِ طرفیین به این گونه مسائل ست. لذا مجبوریم ادب و ضرورت را جمع نمائیم واختصار و اجمال گوئی مفهمِ به معنا را لحاظ و از منفی گرائی به دور باشیم.
زن باید زمینهِ تمكّن را برای همسر خویش آماده و عوامل واسبابی كه موجب تنفّر و جدا خوابی شوهر می گردد، ترك و زائل نماید. به طوری كه هرگاه شوهر به رختخواب برود، هم زمان با او به رختخواب رفته و خویشتن را به او عرضهو بدون لباس، بدنش را با بدن او مماس نماید؛ آن وقت بخوابد. (لا یَحِلُّلِأِمْرَأَهٍ اَنْ تَنامَ حَتّی تَعْرُضَ نَفْسَها عَلَی زَوْجَها تَخْلَعُثِیابَها وَتَدْخُلُ مَعَهُ فِی لِحافِهِ فَتَلْـزِقَ جِلْدَها بِجِلْدِهِ فَاِذافَعَلَتْ ذلِك فَقَدْعُرِضَتْ)(وسائل الشیعه 14ص126)ن پیامبر كه دست آموختهِحضرت ند، در مدت زمانی كه از ماه رمضان مجبورند روزه اشان را افطار نمایند، قضاءآن را تا ماه شعبان به تأخیر می انداختند؛ تا نكند مانع از حوائج همسرشان، رسولخدا بشوند و در ماه شعبان، رسول اكرم و همسرانش با هم روزه می گرفتند.(وسائلالشیعه 7ص360) در این اثناء اگر شوهر در خواستتمكن نمود، حق ندارد موضوع را عوض كند ویا به تأخیر بیاندازد. تا همسرخوابش ببرد. امام صادق(ع)آنان را مسوّفه ای كه موردلعنت ملائكه اند، معرفی نموده است. (من لا یحضره الفقیه 3ص281)
درباره این سایت